Tuesday 27 March 2012

Variety syiling 50 sen tahun 2005

Variety I
Variety I - Belakang
Variety II
Variety II - Belakang
Variety III
Variety III - Belakang
Variety - IV
Variety IV - Belakang
Variety V
Variety V - Belakang

Comment:

Terdapat 5 variety syiling 50 sen keluaran tahun 2005 setakat ini yang dapat dikumpul. Perbezaan kelima-lima variety ini dapat di lihat pada corak urat bunga raya yang digunakan. Namun untuk membezakannya perlu di lihat dengan teliti kerana hanya sedikit saja perbezaannya.

Gambar wau sebelah belakang juga ada sedikit perbezaan terutamanya pada variety III. Untuk variety V ekor wau agak panjang sedikit.

Ada lagi tak variety lain?

3 comments:

  1. Salam dan syabas kakicoin,
    Usaha yg baik untuk memperkayakan dunia numismatik kita khususnya berkaitan syiling Malaysia.

    Untuk kunjungan pertama disini depankanta kagum dgn usaha sdr utk melengkapkan die variety syiling Malaysia,syiling 50 sen 2005 dan yg lain sebenarnya kalau dikira die varieti akan melibatkan ketiga2 working die dan menghasilkan lebih dari 5 versi syiling ini.

    Harap sdr kakicoin akan melengkapkan semua variety syiling siri bunga raya dan blog ini akan menjadi rujukan die variety suatu hari nanti...

    Salam dan terima kasih banyak2....

    ReplyDelete
  2. Wslam saudara depankanta. terimakasih atas kunjungan dan sokongan anda. sama-samalah kita memburu dan mengumpul syiling. suatu hobi yang unik. pemgumpuan variety syiling ini agak seronok kerana kita mencari variety mana yang belum ada dalam simpanan.

    Perkongsian penemuan variety syiling baru sangat baik supaya kita terus mencari dan mencari. Juga saya amat berterima kasih pada saudara kerana hanya blog saudara saja yang ada memaparkan variety syiling siri ke-2. Blog lain belun ketemu.

    moga btambah maju. numistik..TQ.

    ReplyDelete

WAPDIR